Wat betekenen de strengere Gmail-regels voor mijn nieuwsbrief?
21 februari 2024
Niet alleen Gmail maar ook Yahoo heeft aangekondigd dat ze striktere regels gaan hanteren voor e-mails die ze accepteren. Belangrijk dus om hierop voorbereid te zijn. E-mail is een veel gebruikt middel om te communiceren met leden. Bijna alle Livits-klanten sturen regelmatig nieuwsbrieven naar leden. Om meer zekerheid te hebben dat deze aankomen in Gmail- en Yahoo-mailboxen moet je je aan een aantal regels houden. Hoe dat zit, lees je in dit artikel.
Waar moet je rekening mee houden?
Het lijkt zo eenvoudig. Je stuurt een e-mail naar een groep mensen. Je gebruikt de juiste e-mailadressen. Je drukt op verzenden. Dan moet deze e-mail toch aankomen? Zo simpel is het helaas niet.
Iedereen herkent wel dat er soms mailtjes in je inbox komen die er niet thuishoren. Met deze SPAM proberen cybercriminelen je computer binnen te dringen of je gegevens te ontfutselen. Om dat tegen te gaan hanteren aanbieders van maildiensten zoals Gmail en Yahoo regels waaraan e-mails moeten voldoen, willen die geaccepteerd worden op hun systeem. E-mails die niet voldoen komen niet aan in de mailbox van de ontvanger, ook niet in de spambox. Je moet hier dus rekening mee houden om ervoor te zorgen dat jouw zorgvuldig samengestelde e-mail niet wordt geblokkeerd. Gmail (hier te lezen) en Yahoo (hier te lezen) hebben aangekondigd dat ze strengere regels waaraan verzonden e-mails moeten voldoen gaan hanteren. Dat doen ze stap voor stap, startend vanaf 1 februari 2024. Belangrijk dus om hier op in te spelen.
Wat moet je doen?
Wanneer je veel e-mails stuurt, worden de regels veel strenger. Google definieert ‘veel’ als 5.000 e-mails per dag. Yahoo noemt het simpelweg bulkmail. Je moet een aantal technische maatregelen treffen om ervoor te zorgen dat er minder kans is dat je e-mail wordt geblokkeerd. Door het implementeren hiervan richt je een aantal standaarden in die op internet worden herkend. Deze standaarden zijn:
- SPF: Dit is iets wat jullie zelf (of de partij die jullie op ICT-gebied ondersteunt) moeten doen. We helpen jullie hier wel bij.
- DKIM: Dit kunnen wij voor jullie inrichten, als het gaat om de e-mails die vanuit Livits worden gestuurd.
- DMARC: Net als SPF moeten jullie dit zelf doen, waarbij wij wel kunnen helpen.
Een aantal van de Livits-klanten heeft deze standaarden al geïmplementeerd. Dat is echter nog niet bij iedereen het geval. Wil je weten hoe dat bij jouw organisatie zit? Neem dan contact met ons op.
Mocht je meer over deze maatregelen willen weten, vraag dan de whitepaper over e-mailveiligheid op die we hiervoor hebben geschreven.
Wat kun je nog meer doen?
Om ongewenste e-mail te voorkomen hebben bijna alle aanbieders van mailverkeer (Gmail, Microsoft, KPN, etc.) een filter geïnstalleerd. Dit filter bekijkt een aantal kenmerken van verstuurde e-mails, en bepaalt op basis daarvan of een e-mail als spam wordt gezien. Denk hierbij aan het onderwerp van de e-mail, de inhoud ervan, maar ook hoe vaak e-mails van deze afzender door de ontvangers als spam wordt gemarkeerd. Er is een aantal spelregels dat je kunt aanhouden om de kans dat dit gebeurt te verkleinen. Ook hierover geven we meer uitleg in de whitepaper over dit onderwerp.
Vragen of de whitepaper aanvragen?
Heb je vragen of opmerkingen over het bovenstaande? Of wil je de whitepaper aanvragen waarover we het in dit artikel hebben? Neem dan contact op met je klantmanager of bel rechtstreeks via 076 - 578 0950. Mailen kan natuurlijk ook via info@Livits.nl.