Marc&More: member centric design thinking
6 oktober 2020
Je leden en hun klanten centraal stellen in de communicatie en ontwikkeling van producten en diensten. Dat is de basis van Member Centric Design Thinking of kortweg MCDT.
Van oudsher heeft de mens zich georganiseerd in groepen en samenwerkingsverbanden om kennis en expertise maximaal te benutten en te zorgen voor veiligheid en bescherming.
Om zich als groep of samenwerkingsverband te onderscheiden en herkenbaar zijn te zijn, wordt er gebruik gemaakt van visuele uitingen. Denk aan rotstekeningen bij oudere culturen en denk aan symbolen, kledingstijlen enzovoort in de huidige samenleving. Van de kleuren van een voetbalclub, het logo van een bedrijf tot en met de kledingdracht van hipsters.
Door het herkennen en in kaart brengen van de behoefte van de doelgroep op een breder niveau dan enkel technisch of functioneel en door juist ook te kijken naar de emotionele taken van je klant/ lid ben je relevanter voor de doelgroep. Door te denken vanuit de klant, en zelfs de klant van je klant, ben je als ledenorganisaties in staat om je boodschap en doelstellingen duidelijker en doelgerichter te communiceren. Dit is het beginsel van Member Centric Design Thinking, deze aanpak is gebaseerd op het design thinking principe wat door veel organisatie wordt gebruikt om relevantere producten, diensten en communicatie uitingen te delen met hun klanten.
Door middel van MCDT wordt de klant vanaf probleemherkenning meegenomen in het gehele proces van het probleem begrijpen, de oplossing onderzoeken tot en met de oplossing testen en maken. Dit is een continu herhalend proces om te verbeteren. Dit kan door het uitzetten van enquêtes, het doen van interviews, het houden van focusgroepen of workshops. Dit aangevuld met een analyse van data vanuit verschillende bronnen zoals bvb. de eigen website of marktonderzoek. De combinatie van inzichten uit kwalitatieve en kwantitatieve data helpen je om de doelgroep beter te begrijpen en met het ontwerp van je product, dienst of uiting. Een website van Omroep Max heeft een andere doelgroep en doelstelling dan bijvoorbeeld de website het Programma BOOS en dit vertaalt zich in het gebruik van stijlelementen, symbolen, taalgebruik en uitingen.
Wil je als ledenorganisatie het verschil maken voor je leden: ga dan het gesprek aan. Niet enkel inhoudelijk over de content, maar ook over de taak en de behoefte die je doelgroep of je klant heeft met jouw en wat ze ervan verwachten. Dit geeft verrassende inzichten en vaak ook resultaat.
Ontdek hoe je design kan inzetten om leden te vinden, te boeien en te binden. Je kan ons bereiken via info@marcandmore.nl.
Nieuwsgierig geworden naar het hele verhaal? De sessie bekijken kan hier.
Door het herkennen en in kaart brengen van de behoefte van de doelgroep op een breder niveau dan enkel technisch of functioneel en door juist ook te kijken naar de emotionele taken van je klant/ lid ben je relevanter voor de doelgroep. Door te denken vanuit de klant, en zelfs de klant van je klant, ben je als ledenorganisaties in staat om je boodschap en doelstellingen duidelijker en doelgerichter te communiceren. Dit is het beginsel van Member Centric Design Thinking, deze aanpak is gebaseerd op het design thinking principe wat door veel organisatie wordt gebruikt om relevantere producten, diensten en communicatie uitingen te delen met hun klanten.
Door middel van MCDT wordt de klant vanaf probleemherkenning meegenomen in het gehele proces van het probleem begrijpen, de oplossing onderzoeken tot en met de oplossing testen en maken. Dit is een continu herhalend proces om te verbeteren. Dit kan door het uitzetten van enquêtes, het doen van interviews, het houden van focusgroepen of workshops. Dit aangevuld met een analyse van data vanuit verschillende bronnen zoals bvb. de eigen website of marktonderzoek. De combinatie van inzichten uit kwalitatieve en kwantitatieve data helpen je om de doelgroep beter te begrijpen en met het ontwerp van je product, dienst of uiting. Een website van Omroep Max heeft een andere doelgroep en doelstelling dan bijvoorbeeld de website het Programma BOOS en dit vertaalt zich in het gebruik van stijlelementen, symbolen, taalgebruik en uitingen.
Wil je als ledenorganisatie het verschil maken voor je leden: ga dan het gesprek aan. Niet enkel inhoudelijk over de content, maar ook over de taak en de behoefte die je doelgroep of je klant heeft met jouw en wat ze ervan verwachten. Dit geeft verrassende inzichten en vaak ook resultaat.
Ontdek hoe je design kan inzetten om leden te vinden, te boeien en te binden. Je kan ons bereiken via info@marcandmore.nl.
Nieuwsgierig geworden naar het hele verhaal? De sessie bekijken kan hier.