Direct contact

Bijster 15
4817 HZ Breda
076 578 0950 | info@livits.nl

Ledennet
Login portal

Hoe laat je leden simpel inloggen in het ledennet?

4 oktober 2023

Hoe vaak gebeurt het niet dat er gebeld wordt door een lid omdat het inloggen in het ledennet niet lukt. Dat gegevens om in te loggen zijn vergeten en deze opnieuw moeten worden opgezocht. Dit zorgt er vaak voor dat het gebruik van het ledennet minder hoog is. Hiervoor bieden we nu een oplossing, die het gebruik van het ledennet ook nog eens veiliger kan maken.

Waar gaat het over?

Iedereen herkent dat het op een veilige manier onthouden van een gebruikersnaam en wachtwoord lastig is. Er zijn tools beschikbaar om deze veilig op te slaan maar toch gaat het vaak mis. Dat geldt ook voor het inloggen op het ledennet. Om een lid te laten inloggen in het ledennet is een gebruikersnaam en wachtwoord nodig en het komt regelmatig voor dat het bureau gebeld wordt omdat een lid deze informatie is vergeten. Hiervoor hebben we binnen Livits een oplossing ontwikkeld, die dit proces ook nog eens veiliger maakt.

Wat hebben we gedaan?

De afgelopen periode hebben we een oplossing ontwikkeld waarmee we de ledennet login koppelen aan wereldwijd gebruikte inlogmethodes. Deze zogenaamde identity providers zijn bijvoorbeeld de inlogmethode van Google of Facebook. We maken het hiermee mogelijk dat een lid gebruik maakt van bijvoorbeeld zijn eigen Google-account om in te loggen. Deze methode biedt ook extra veiligheid, omdat hiermee twee-factor authenticatie ook voor het ledennet beschikbaar is.

Hoe werkt dit?

Wanneer deze oplossing geïmplementeerd wordt, matchen we een lid dat in kan loggen in het ledennet met een identity provider. We koppelen als het ware de ledennet login aan het inlogmechanisme van bijvoorbeeld Google. Wanneer een lid al is ingelogd op bijvoorbeeld Google en hij of zij wil inloggen in het ledennet, dan gebeurt dit automatisch. Er hoeft dan niet meer opnieuw te worden ingelogd. Is het lid nog niet ingelogd op Google, dan verschijnt de inlog van Google wanneer er op het Ledennet wordt ingelogd. Hierbij worden een aantal controles uitgevoerd. Dit kan betekenen dat Google besluit twee-factor authenticatie uit te voeren voordat daadwerkelijk ingelogd kan worden.

Randvoorwaarden

Om gebruik te kunnen maken van deze methode van inloggen, zijn twee randvoorwaarden van toepassing:

  • De loginportal voor de Livits backoffice moet ingericht zijn. Hier lees je daar meer over.
  • Als vereniging bepaal je welke identity providers je wil ondersteunen. Denk dus aan de hiervoor genoemde voorbeelden zoals Google en Facebook. Natuurlijk blijft het ook mogelijk in te loggen zonder gebruik te maken van een degelijke identity provider.
  • Als gebruikersnaam om in te loggen in het ledennet wordt een e-mailadres gebruikt. Dit is nu nog niet altijd het geval, dit is wel een voorwaarde om de nieuwe methode te gebruiken.

Tijdens de implementatie van deze oplossing lopen we bovenstaande randvoorwaarden door en helpen we je bij de te maken keuzes. Ook ondersteunen we je bij de communicatie naar je leden hierover. Er zijn eenmalige en structurele kosten verbonden aan de inrichting en het gebruik van deze module.

Vragen hierover

Heb je vragen of opmerkingen over het bovenstaande? Neem dan contact op met je klantmanager of bel rechtstreeks via 076 - 578 0950. Mailen kan natuurlijk ook via support@Livits.nl.

 

Livits.nl gebruikt cookies voor anonieme analyse van websiteverkeer, zodat we de functionaliteit en effectiviteit van deze website kunnen verbeteren. Na toestemming gebruiken we deze om gepersonaliseerde content weer te geven. Bekijk onze privacy- en cookieverklaring.

Ok