Hoe krijg ik de beste verenigingswebsite?
28 februari 2023
Je website is het digitale uithangbord. De etalage die ervoor moet zorgen dat je nieuwe leden aan je bind en bestaande leden je toegevoegde waarde inzien. Maar hoe krijg ik nu de beste verenigingswebsite? Hoe zorg je ervoor dat je bij elke ranking je in de top-10 terechtkomt? Daarover meer in dit artikel.
Bepaal je doel
Het klinkt leuk, “Hoe krijg ik de beste website” dat begint bij het antwoord op de vraag wat de beste website is. En dat kan per organisatie verschillen. Het Nationaal Verenigings Onderzoek 2022 leert dat zaken als producten en diensten van de vereniging, toegang tot het netwerk, kennisuitwisseling en activiteiten voor leden een belangrijke reden zijn om lid te zijn. Allemaal zaken waar de website een belangrijke rol in speelt. Maar waar ligt de focus? Is je website de plek om nieuwe leden te vinden? Dan wil je waarschijnlijk vooral sturen op nieuwe bezoekers en de conversie naar nieuwe leden. Is je website de plek om bestaande leden aan je te binden? Dan speelt het beschikbaar stellen van informatie – al dan niet via je ledennet – een belangrijkere rol. Je stuurt dan waarschijnlijk meer op het aantal bestaande leden die je website bezoek en hoe zij deze waarderen.
Het formuleren van een helder doel dat SMART en dus meetbaar is, is essentieel om te komen tot jouw beste website. Dat is dan ook altijd je vertrekpunt. Heb je een dergelijk doel niet, zorg dan dat je dat formuleert voordat je verdere stappen zet.
Maak een plan
Wanneer je een doel hebt, kun je hier naartoe werken. Daarbij is het van belang dat je een plan hebt hoe daar te komen. De gemiddelde levensduur van een goede website bedraagt 3 tot 5 jaar. Geen harde wetmatigheid, maar de praktijk leert dat na deze periode er zoveel is verandert dat je groot onderhoud moet doen. Je plan moet betrekking hebben op de verwachtte levensduur. Maak onderscheid tussen zaken die projectmatig worden opgepakt en onderdelen die doorlopend aandacht nodig hebben.
- Doorlopend: Wil je de beste website dan is doorlopende aandacht noodzakelijk. Je website moet elke dag een stukje beter worden.
Content en interactie: maak een contentkalender en zorg ervoor dat steeds nieuwe, relevante informatie gepubliceerd wordt. Dit is voor SEO belangrijk, een website waar regelmatig relevantie informatie op wordt geplaatst wordt goed gevonden via bijvoorbeeld Google. Denk ook aan de call-to-action die je op je site hebt en de gebruikte formulieren. Is alles visueel in orde, levert het conversie op.
Data en analyse: Meten is weten. Dat biedt de basis om bij te sturen. Zorg dat Google Analytics 4 of een andere analysetool is ingericht en dat je tijd hebt om iets te doen met deze data.
Technisch onderhoud: Je website moet technisch bij de tijd blijven. Regelmatige updates zijn noodzakelijk om je omgeving snel en veilig te houden. Dit nemen wij voor je uit handen - Projectmatig: Er zijn ook zaken die je projectmatig op wil pakken:
Opzet: De eerste opzet van je site. Het is verstandig hier een designpartij bij te betrekken. Deze ontwerpt in samenspraak met jou de site, waarna wij deze bouwen. Gemiddeld kost het opzetten en bouwen van een site 10 tot 15 weken.
Refresh: Om de levensduur van je site te verlengen is het verstandig om na twee jaar deze op te frissen. Denk hierbij aan het vernieuwen van je homepage en het doorvoeren van kleine aanpassingen in het design. Zo blijf je up-to-date en houd je bezoekers langer vast. In een dergelijk project kijken we samen met jou naar de data die beschikbaar is, wat dit ons zegt en waar we met het meeste effect iets kunnen aanpassen.
Redesign: Na een jaar of vijf is je website klaar voor groot onderhoud. Kijk opnieuw naar je vormgeving en de gehele opzet van je site. Begin weer bij het doel, en maak een nieuw plan voor de komende vijf jaar.
Onderstaande figuur geeft een overzicht van hoe je de periode van vijf jaar in kunt delen.
Essentieel in dit alles is dat je tijd en budget reserveert om aan je site te blijven werken. De beste website is niet in één keer neergezet en klaar, constante aandacht is het recept voor succes.
Vragen
Heb je vragen of opmerkingen over het bovenstaande? Heb je hulp nodig of wil je hier eens over sparren? Wil je weten wat het concreet betekent wanneer we een nieuwe website, een refresh project uitvoeren of een redesign? Neem dan contact op met je klantmanager, consultant of bel ons rechtstreeks via 076-578 09 50. Mailen kan natuurlijk ook via Info@Livits.nl.