Aan de slag met een online community?
5 september 2023
Online community. Het is een buzzword momenteel, ook in verenigingenland. Maar wat bedoelen we er nu mee? Wat zijn de voor -en nadelen van zo’n omgeving?
Wat bedoelen we nu eigenlijk?
Er gaan allerlei termen en namen rond. Sociaal platform, (online) community, netwerk en sociaal intranet om er maar een paar te noemen. Hoewel er ongetwijfeld verschillen zijn gaat het in alle gevallen om een plek waar verschillende mensen online samenkomen.
Vaak heeft dit samenkomen een bepaald doel. En in tegenstelling tot de tijden van bijvoorbeeld intranet, is het vooral de bedoeling te zorgen voor interactie tussen de leden en tweewegcommunicatie (dus niet alleen zenden). In het geval van professionele ledenorganisaties kan het gaan het om het verbinden van leden onderling of het delen van kennis.
Middelen en opzet
Zo’n community kan op verschillende manieren worden vormgegeven. Als onderdeel van je ledenportaal bijvoorbeeld, maar ook via een app zoals Bundeling.
Maar ook minder formele kanalen zijn denkbaar, denk aan whatsappgroepen en LinkedIn.Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag wat de beste oplossing is, dit zal per situatie verschillen.
Wat zijn de voor -en nadelen?
Natuurlijk zijn er talloze voordelen en nadelen voor het opzetten van een online community voor je leden te verzinnen. We noemen er hier drie om mee te nemen in de overweging.
Voordelen
- Meer betrokkenheid en betere communicatie met leden
Een online community stelt je als vereniging in staat om direct te communiceren met je leden. Leden kunnen discussies starten, vragen stellen en informatie delen in een online ruimte. Dit vergroot betrokkenheid en creëert een gevoel van gemeenschap binnen de vereniging. Als vereniging weet je beter wat er speelt in de achterban en kun je hier sneller op inspelen.
- Meer mogelijkheden voor kennisdeling en netwerken
Een online community biedt een platform waar leden hun expertise kunnen delen, vragen kunnen stellen en van elkaar kunnen leren. Dit bevordert kennisdeling en helpt leden om hun professionele vaardigheden te verbeteren. Bovendien kunnen leden nieuwe contacten leggen en relaties opbouwen via de community, wat de netwerkmogelijkheden van de vereniging vergroot.
- Sneller communiceren
Met een online community kunnen professionele verenigingen belangrijke informatie snel en gemakkelijk toegankelijk te maken voor alle leden, zonder dat hiervoor mails, nieuwsbrieven of andere middelen voor nodig zijn. Met een online omgeving of app kunnen leden met een notificatie of pushbericht direct een melding krijgen van nieuwe informatie.
Nadelen
- Vermindering van fysieke interactie
Hoewel een online community de (digitale) interactie vergroot, kan het de persoonlijke, face-to-face interactie verminderen. Voor veel verenigingen zijn fysieke bijeenkomsten belangrijk. Zeker sinds corona neemt de belangstelling hiervoor echter af. Door veel te vertrouwen op een online platform kan deze persoonlijke interactie verder verminderen.
- Privacy en veiligheid
Leden kunnen terughoudend zijn om gevoelige informatie te delen als ze zich zorgen maken over de veiligheid van hun gegevens. Zeker bij gebruik van kanalen als Whatsapp of LinkedIn kan dit een issue zijn.
- Inactiviteit of juist te veel informatie
Een online community kan overweldigend zijn voor sommige leden, vooral als er een overvloed aan informatie en discussies is. Leden kunnen zich verloren voelen in alle berichten en updates, wat kan leiden tot inactiviteit. Het is belangrijk om de community goed te structureren, relevante onderwerpen te benadrukken en duidelijke richtlijnen te bieden om de deelname te bevorderen en te voorkomen dat leden afhaken. Het op gang brengen en houden van een community kost vanuit het verenigingsbureau de nodige tijd. Belangrijk om hier rekening mee te houden.
Iets voor jouw vereniging?
Bij deze keuze is het uiteraard van belang om te weten of dit past bij je vereniging en of de behoefte bestaat bij de leden. Ga hierover in gesprek om er zeker van te zijn. Verder natuurlijk essentieel dat je als verenigingen zorgvuldig afweegt of de voordelen van het gebruik van een online community opwegen tegen de mogelijke nadelen. En ook dat je een goed doordachte strategie ontwikkelt om de community effectief te beheren en te onderhouden.
Twijfel je of jullie vereniging aan de slag moet met een online community? Wij denken graag mee over de mogelijkheden en geven advies, ook op basis van hoe onze andere klanten hiermee om zijn gegaan.
Wil je meer lezen over het opzetten van een online community? We hebben hier een whitepaper over geschreven. Laat het ons weten als je dit wilt ontvangen!